Friday, January 10, 2014

Amalkan #Qaseh sebagai langkah untuk membantu melegakan stress!

Salam Qaseh,

Apakah hubungan antara stress dan tekanan darah tinggi?

Tiada satu kajian yang dapat membuktikan kaitan antara stress dan tekanan darah tinggi. Walaubagaimanapun stress atau tekanan perasaan boleh menyebabkan tekanan darah tinggi anda meningkat. Apabila anda mengalami stress tahap tekanan darah akan meningkat untuk sementara waktu.

Bagaimana untuk mengurangkannya? Jawapan paling mudah ialah tenangkan fikiran terlebih dahulu dan lakukan aktiviti bersenam antara 30 minit ke 60 minit sehari. Cara mengabungkan kedua-duanya ialah melalui aktiviti solat. Dengan melakukannya secara kosisten ia akan dapat membantu menangani tekanan untuk jangka panjang dan secara tidak langsung membantu meningkatkan kesihatan anda untuk jangka panjang.

Apabila anda tertekan, tubuh anda menghasilkan peningkatan hormon apabila anda berada dalam keadaan tertekan. Hormon-hormon ini akan meningkatkan tekanan darah anda dengan menyebabkan jantung anda berdenyut lebih cepat dan saluran darah anda menjadi sempit. Hormon yang dihasilkan apabila anda tertekan secara emosi boleh merosakkan arteri anda, yang boleh membawa kepada penyakit jantung.

===========================

Qaseh mengandungi #tryptophan iaitu sejenis asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk menghasilkan serotonin. Serotonin ialah sejenis unsur (neuro transmitter) yang membantu menstabilkan mood dan membantu kita tidur dengan lebih nyenyak.

Amalkan #Qaseh sebagai langkah untuk membantu melegakan stress!
019-266 2271


No comments:

Post a Comment